«ЗАКЛЯТА ДРУЖБА» ПО БУГУ
В той час, коли людина прагне в космос, шукає альтернативу для суспільно-політичної архаїки, мислить прогресивно, – знаходиться велика частка соціальних груп, які відкрито тяжіють до глибокої і не дуже минучности. Не можна точно сказати, що то є природна потреба – в засиллі присутності в їхньому існуванні різного роду культів, чітких мобілізаційних орієнтацій та ціннісних установок. І нехай це тяжіння матиме під собою цілком укорінену ґрунтовність, і всі вони закономірно вгрузли в свої «смислові війни», проте виникає логічне запитання: чи виправдано?
Для прикладу візьмемо польсько-українське смислове протистояння, оскільки російсько-українське – знаходиться в гарячій фазі. Тому розглядатимемо «на перспективу». Варто зауважити, що «смислові війни» - це одна зі початкових стадій гібридного протистояння, що майже завжди загрожує для конкретної ситуації розгорітися в більш масштабну конфронтацію.
Ключем до розуміння проблеми виступає нашарування історичних проблем, в авангарді яких стоїть ставлення до персони Степана Бандери. Далі намагатимусь пояснити чому.
Профанація «бандерівщини»
В середовищі націоналістів, зокрема ОУН, особа Степана Бандери сприймалась (м’яко кажучи) «контраверсійно», лягаючи на дуже специфічну персональну характеристику, властиву багатьом лідерам тогочасних правих рухів Європи, що мало вкраплення яскравих проявів вождизму і тотального засилля авторитарності, що, однак, було свідченням загального потурання трендам тогочасної політики, лігши в основу подальших розколів всередині революційної фракції ОУН.
На фоні цього машина радянської пропаганди зробила з персони Бандери розафішовану фігуру в мракобісній істерії не тільки в СРСР (РФ), на пострадянському просторі, але і в сучасній Польщі. Це мало свій відповідний ефект так само і в Україні, оскільки «героїзація», насправді ж – реакціоністська медіалізація, простіше кажучи – ріст популярності на фоні супротиву радянським шаблонним установкам (ціннісно-політичним кліше), оскільки міжвоєнний та повоєнний націоналістичний рух (в т.ч. діяльність ОУН-УПА та ОУН-Р) таврувався персонально бандерівською титульною ознакою, хоч під собою і не мав однозначної логічності.
«Кресова» ностальгія
Особливо яскраво даний набір шаблонів набув поширення у вже вищезгаданій Польщі, де українська тематика все більш помітна в інформаційних кампаніях політичних сил, непослідовно і достатньо хаотично міксуючи зміст подій, фактів і значимості окремих персон. Зі сторони це хоч і виглядає за невинний і нічим не загрозливий популізм, масштаби якого чітко окреслила аморальна з однієї сторони, комічна з іншої – «урочиста інтронізація» в королі Польщі Ісуса Христа, проте насправді така лінія може в собі нести передумови до наростання українофобської кампанії на всіх рівнях, аж до конструкту відверто радикальних і ворожих настроїв стосовно проекту Української Держави. Зверхність і високомірність деяких польських політиків насторожує, а подекуди лякає.
Не слід забувати, що популізм, особливо спекулятивно-історичний, завжди мав і матиме перспективи до підвищення рівня вибуховості. Історична тематика достатньо легкозаймиста, може стати в майбутньому новою «пороховою бочкою» під вже нестабільними (без перебільшень) польсько-українськими стосунками, особливо зважаючи на не цілком зрозуміле стратегічне майбутнє України і перепуття всередині польського істеблішменту. В цьому випадку факт постійного збудження польського суспільства українською тематикою можна зрозуміти підіграванням зі сторони політичного класу існуючим соціокультурним настроям, які цим же «політичним класом» першопочатково і підігрівались. Як це можна буде зупинити? – запитання із розряду «риторичності».
Інше велике запитання – у постійному намаганні до перенесення історичної відповідальності. Виходить так, що українство, як цілісний, історично сформований організм все частіше намагаються вифарбувати певною антигуманною палітрою, тавруючи винним у всіх насущних бідах. Українці не святоші, проте, задля справедливості, варто хоча б поглянути на проблему з різних позицій…
Мабуть не тільки у Москві закінчується демократія там, де розпочинається «українське питання». Хвороба імперства кочує достатньо стримано, проте доволі впевнено і на інші терени. Певні її прояви стали помітними і у Варшаві. Проте український потенціал до відповіді на подібні закиди часто применшують, часто ігнорують, як і загальну здатність до самостійного вирішення конфліктних питань. Все більше впирається у реалії процесів соціо-, націо- та державотворення. Пройшовши ці складні етапи з цією країною буде набагато важче ось так зухвало і нахабно «говорити». І це мало б свою логіку, оскільки і на інших ділянках нашого кордону чути відлуння правих іредентистських закидів, як, зокрема, з боку Угорщини, яка пригрозила Україні блокуванням всіх ініціатив співпраці з інтеграційними проектами ЄС і НАТО, маючи на увазі моноетнічний есклав закарпатських угорців. Не варто забувати і про Румунію, яка за відповідних умов може пристати до давно омріяної ідеї «Великої Дакії». Тенденції до росту правих ідеологій вже отримали свій прояв і тому сподіватись на добросусідство з боку інших – величезна помилка.
Хвиля істерії може здійнятись куди вище, легко знісши цей дряблий кораблик «дружби», якою в нас, до речі, продовжують повсюдно вихвалятися. «Поляки то є друзі». Але чи вірні ці друзі? І чи друзі взагалі?
Коментарі
Дописати коментар